Hoeveel belasting moet je betalen over het bedrag dat je van investeringen terug krijgt?

Hallo,
Ik heb een tijd geleden geïnvesteerd, daar heb ik nu flink wat rente over ontvangen en wil het geld nu weer graag terug boeken naar mijn bankrekening.

Moet ik daar nu belasting over betalen? Zoja, wat is het percentage?
BVD

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarin geinvesteerd en met wat?

Het beste antwoord

Nee, daar betaal je niet direct belasting over.

Je moet wel jaarlijks de waarde van je bezittingen, dus ook van je beleggingen, opgeven in box 3, mits de totale waarde hoger is dan de heffingsvrije voet van €21 139 (2012). Je betaalt daar vervolgens 1,2% belasting over. De peildatum van het vermogen is 1 januari van het Belastingjaar.

Inkomen uit vermogen, zoals rente en winst uit beleggingen, worden dus niet apart belast.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens ga ik er vanuit dat het om reguliere beleggingen gaat, en niet om het kopen van 5% of meer van de aandelen van één bedrijf. In dat geval gaat het om een aanmerkelijk belang en komt het in box 2 terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is inkomen dus komt gewoon boven op je andere inkomen welke percentages je moet betalen kan ik zo niet zeggen omdat ik niet weet hoeveel geld je in totaal verdient per jaar. zie onderstaande link en kijk daarin over welk inkomen welk percentage moet worden betaald en over het meerderen enz.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet het niet onder box3 met 1,2% belasting?
ronron1212
11 jaar geleden
Nee dat gaat over vermogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van belang is of je een aanmerkelijk belang hebt (>5% aandeel). Dan val je onder box 2. Voor de rest valt de rente gewoon onder de vermogensrendementsheffing van box 3, tenzij het een groene investering is. Over de rente betaal je dus 1,2% belasting (30% van een fictief rendement van 4%) over het vermogen dat hoger is dan het vrijgestelde vermogen (ongeveer 21000 euro is vrijgesteld).
Belasting betaal je over de belastbare inkomsten in box 1,2 en 3. Ik ga uit van het feit dat u met investeringen 'beleggen' bedoelt. We hebben het dan over een bron van inkomen, waarvan de heffing plaats vindt in box 3. De zogenaamde vermogensrendementsheffing. Van uw vermogen minus eventueel daarvoor in aftrek geldende schulden en na vermindering van het heffingsvrije vermogen, moet u 4% van uw vermogen aangeven(naar de peildatum 1/1 van het belastingjaar. PS Eerst was dat de situatie per 1/1 en 31/12 : 2)) in box 3. De verschuldigde belasting daarover is 30% hetgeen neerkomt op 1.2% van uw vermogen. Als het goed is hebt u dat dus al enige jaren zo gedaan. Nu de rente is uitgekeerd en het echte rendement bij uw vermogen is gevoegd, zal dat uw vermogen vermeerderd hebben. U moet dus van dat vermeerderde vermogen uitgaan. Voor de rest gelden de zelfde spelregels. De rente vormt dus geen afzonderlijk inkomensbestanddeel, maar wel een vermogensbestanddeel.