Maakt het qua geluidskwaliteit verschil uit of je een Youtube video op 360 of 1080p luisterd?

Ik heb het puur over de geluidskwaliteit, dus een liedje op youtube zonder clip o.i.d.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
2.8K

Antwoorden (1)

Het is afhankelijk van de kwaliteit van het geluid dat de uploader onder het filmpje heeft gezet. Als de uploader geluid heeft gebruikt met de kwaliteit van een zeer gecomprimeerde mp3 en een plaatje gebruikt als filmpje met een omvang van 1080p dan maakt het voor de geluidskwaliteit dus niks uit op welke resolutie je de film kijkt.
Echter, als de uploader een kwaliteitsbestand gebruikt van bijvoorbeeld een wav bestandstype met een hoge samplefrequentie en hoge bitrate dan maakt het wel degelijk uit op welke resolutie je kijkt/luistert en dat is dan ook duidelijk merkbaar. Bij 280 hoor je heel duidelijk de artefacs die de compressie met zich mee brengt. Persoonlijk heb ik op mijn afluistering nog nooit het verschil ervaren tussen 720p en 1080 wat betreft geluidskwaliteit.